Místo inženýrské práce na montážní linku. Mexičané žalují Kiu a Hyundai

01.05.2023

Na továrny asijských automobilek v jižní části Spojených států se snáší hromadná žaloba. Stojí za ní mexičtí státní příslušníci, kterým se nenaplnila jejich pracovní očekávání. Mexičani totiž tvrdí, že náboráři poptávali do výroben vozů Kia a Hyundai vzdělané inženýry. Samotná praxe ale podle nich byla úplně jiná.
Místo inženýrské práce na montážní linku. Mexičané žalují Kiu a Hyundai

„Místo slibované kvalifikované práce jsem měl vykonávat ryze dělnické úkoly,“ uvádí v žalobě šestadvacetiletý Mexičan jménem Arellano. Dodává, že každý týden strávil více než šedesát hodin na montážní lince automobilky Kia ve městě West Point v Georgii, kde montoval nárazníky a přenášel těžká břemena. Není ale jediný. Spis žaloby uvádí dalších osm podobných lidských příběhů. Informovala o tom agentura Bloomberg.

Také pro vás nemá váš zaměstnavatel kvalifikovanou práci? Najděte si nového na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

„Čekal jsem, že budu pracovat v kanceláři. Před tím jsem na to byl zvyklý z Mexika. Myslel jsem si, že budu chodit na nejrůznější schůzky s vedoucími pracovníky, a to vše ještě v přátelském prostředí. Předpokládal jsem, že budu dělat, k čemu jsem se při podpisu smlouvy skutečně upsal,“ řekl agentuře Bloomberg Arellano s tím, že automobilka ho nakonec podle něj ještě ze svých řad během loňského roku podvodně propustila.

Součástí měla být i diskriminace

Arellano tak je jedním z devíti mexických inženýrů, kteří se nyní obrací na federální soudy s žalobou proti společnosti Kia a Hyundai. Uvádějí v ní, že je na montážní linky nalákali zprostředkovatelé práce pod vedením týmu Korejců a nabízeli jim neexistující odborná pracovní místa. Místo toho vykonávali manuální práci za mnohem nižší mzdu a v delší pracovní době než třeba i jejich američtí kolegové.

Automobilky drtí vyšší náklady na elektromobily, hrozí zavírání fabrik

Šéf PSA Carlos Tavares

Celý případ se odehrává v době, kde jihovýchod USA zažívá prudký nárůst investic do výroby elektromobilů. Zároveň ale poukazuje na to, jaké mají tytéž firmy potíže s obsazováním již existujících pracovních míst. Ačkoliv tam v poslední době otevřela své brány řada provozů, mnoho z nich nejede ani teď na plný výkon.

Asijské automobilky ale veškerá obvinění od mexických inženýrů opakovaně odmítají. „Kia znění žaloby jednoznačně odmítá a bude se proti nim důrazně bránit. Naše automobilka vyžaduje, aby všichni naši partneři přísně dodržovali veškeré zákony, které jsou v dané zemi platné a účinné,“ uvedla automobilka ve svém oficiálním prohlášení. Vedení společnosti Hyundai k věci reagovali obdobně.

Práci našli na LinkedInu

Podle žaloby se mexičtí inženýři dozvěděli o pracovních místech v americkém státu Georgia prostřednictvím sítě LinkedIn. Náborová společnost následně vytipovala vhodné kandidáty, kteří zároveň splňovali požadavky na udělení požadovaných víz.

Euro 7 zdraží auta a desetitisíce lidí přijdou o práci, tvrdí české automobilky

Mobilní zařízení na měření emisí pro test RDE

Luis Salazar měl ve společnosti Hyundai podle dohody pracovat jako inženýr v oblasti kontroly kvality. V praxi měl zároveň uplatňovat znalosti statistických metod a provádět měl i nejrůznější matematické výpočty. Cílem jeho práce mělo mimo jiné být, že měl zjišťovat příčiny problémů s požadovanou kvalitou. Nakonec ale místo toho skončil na lince, kde montoval do aut reproduktory.

Podobný osud měl potkat třeba i Veroniku Olanovou, která do firmy nastupovala po šestileté praxi v oboru s domněním, že bude vyvíjet, hodnotit a následně přicházet s návrhy na zlepšení celkových provozních procesů.

Čína vytlačuje světové automobilky, domácí výrobci jsou dravější

Nejprodávanějším vozem značky BYD v kategorii New Energy byl loni v Číně model...

Jejím úkolem tedy měla být kvalitní analýza, praktický vývoj i optimalizace pracovních a výrobních postupů s ohledem na stanovené úkoly všech oddělení. Olanová zároveň počítala i s tím, že bude pomáhat s rozpočtovou firemní politikou či nejrůznějšími prezentacemi. Místo toho ale skončila na montážní lince Kia, kde utahovala šrouby u dveří.