„Postrádá smysl podrobně odůvodňovat plynutí lhůt, neboť je zjevné a především nesporné, že (plzeňský) krajský úřad je nečinný bez vidiny, že by byl reálně schopen projednat v odpovídající kvalitě žádost ve smysluplném časovém období,“ zhodnotilo postup prací na povolovacím řízení na zdvojkolejnění a elektrifikaci zhruba třicetikilometrového úseku ministerstvo dopravy. To zároveň připustilo, že zdůvodnění v podobě nedostatku úředníků platí.
Také nemůžete najít lidi? Najděte je ve 120 tisícové databázi internetového portálu jobDNES.cz. |
Podle mluvčí plzeňského hejtmana Evy Mertlové mají přípravu územních řízení na starosti tři úředníci, kteří zároveň musí vykonávat i jinou agendu. Krajský úřad se sice opakovaně pokoušel počet úředníků rozšířit, ale všechny pokusy byly neúspěšné.
KOMENTÁŘ: Železnice má v Evropě zelenou, ale Česku ujíždí vlak![]() |
„Od 19.11.2019 Krajský úřad vypsal na tyto pozice 15 výběrových řízení. Osmkrát se nám nikdo nepřihlásil, dvakrát nám uchazeči odstoupili před nástupem a další dva pak během zkušební doby,“ uvedla Mertlová. Z vybraných uchazečů pak u dopravní agendy zůstal jediný člověk, který ale rovněž podal výpověď a nastoupil na ministerstvo dopravy.
Kromě zmíněné trati přitom kraj pracuje na povolení trasy Plzeň – Nýřany – Chotěšov, nebo silnice I/26 mezi dálnicí D5 a Stodem, elektrifikací trati z Nýřan do Heřmanovy Huti a na dalších zhruba čtyřech desítkách menších projektů.
Nové kapacitnější spojení s jihem Německa Česko dlouhodobě plánuje dokončit do roku 2030. Nyní už má ale projekt citelné zpoždění. Poslední lhůta, do které měl Plzeňský kraj ve věci rozhodnout, uplynula loni v létě. Nyní převod na jiný úřad proces zbrzdí minimálně o řadu měsíců, které potrvá seznámení se nových úředníků s povolovacím materiálem.
Francie chce investovat sto miliard eur do železnic. Snižuje uhlíkovou stopu |
Elektrifikace a zvýšení rychlosti až na 200 kilometrů v hodině má trasu Praha – Plzeň – Mnichov modernizovat na standardy jednadvacátého století a přinést dojezdové časy srovnatelné se silniční dopravou. Hodinu do Plzně, hodinu a půl na hranice a 150 minut do hornofalckého Schwandorfu.
Zároveň ale tato trasa představuje prioritu pro nákladní železniční dopravu. V současnosti totiž existuje jediné elektrifikované spojení s Německem, které představuje největšího obchodního partnera, údolím Labe přes Ústí nad Labem a Děčín. To však už naráží na kapacitní limity.