„Redukovali jsme tam, kde máme poboček více,“ řekl Štěpán. Vedle legislativních a ekonomických kritérií byla podle něj pro výběr klíčová i kritéria zákaznického komfortu. „Počet poboček není měřítkem pro to, jak široká má být poštovní infrastruktura,“ dodal.
Až si jednou na portálu jobDNES.cz vyberete práci, udělejte si inventuru svých pracovních návyků. |
Štěpán připomněl, že klíčový je počet takzvaných přepážkohodin. „Nastavená kapacita odpovídá poptávce po poštovních službách,“ podotkl. Průměrný klient podle něj navštíví pobočku jednou, dvakrát za měsíc. A klasická transakce nevezme více než dvě minuty.
„Neříkáme, že nebudou fronty. Když otevřete, fronty tam jsou. Pak také po polední pauze a po patnácté hodině,“ dodal ředitel pošty. Tým manažerů podle něj nastavuje provozní úpravy tak, aby v červenci zbylé pobočky nápor klientů zvládly.
Třicetitisícové sídliště bude bez pošty, v menších čtvrtích přitom zůstanou |
Jako příklad Štěpán uvedl Ústí nad Orlicí, kde se ruší tři pobočky a zůstává jedna. „Kapacita přepážkohodin na zbylé pobočce v Ústí odpovídá poptávce. Není to tedy jen tak, že zrušíme tři pobočky a zůstane jedna. Nabídka a infrastruktura poštovní služby bude odpovídat zadání a poptávce klientů,“ dodal Štěpán.
Analýzy podle něj ukázaly, že 83 procent klientů pošty je odbaveno do pěti minut. „To máme v úmyslu dál vylepšovat,“ dodal. „I po redukci zůstane pobočková síť České pošty jednou z nejhustších v Evropě,“ řekl.
Tým manažerů interní sítě podle ředitele nyní objíždí obce a vysvětluje starostům kritéria použitá pro redukci a výběr, data, statistiku a analýzu. Individuální návštěvy by měly skončit do tří týdnů, během nich je ještě možné vyměnit rušenou pobočku v obci za jinou, stylem „kus za kus“.
Pošta podle Štěpána dlouhodobě avizuje, že poptávka po poštovních službách klesá. „V roce 2018 se na pobočkách uskutečnilo 213 milionů transakcí, letos odhadujeme, že to bude 125 milionů. To je pokles pokles poptávky o 42 procent. A neexistuje podnik, která by nepřizpůsoboval své kapacity aktuální poptávce,“ sdělil Štěpán.
PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší![]() |
„Lidsky z rušení poboček nadšený nejsem. Mrzí mě, že jsme k tomuto kroku byli vývojem na trhu poštovních služeb a ekonomickou realitou dohnáni. Legislativa se změnila a my si nemůžeme dovolit luxus provozovat pošty, které nemusíme,“ uvedl ředitel České pošty.
Šéf pošty také upřesnil, že podnik kvůli snížení počtu poboček zruší 950 pracovních míst místo původně předpokládaných 2 300. Pošťáků odejde ještě méně, protože firma části z nich nabídne jinou pozici nebo rekvalifikaci. Skutečně propuštěným zaměstnancům podnik poskytne odstupné.
Obce nesouhlasí
Většina dotčených obcí s rušením poboček na jejich území nesouhlasí a chce s vedením podniku ještě jednat. Předseda Svazu měst a obcí František Lukl řekl, že svaz bude s vedením podniku jednat po Velikonocích. Počítá, že jednání zástupců pošty se všemi starosty a primátory obcí, kde mají pobočky být zrušeny, se uskuteční do konce dubna, aby ještě v květnu a v červnu mohl být plán upraven.
Svaz měst a obcí podle Lukla chápe, v jaké situaci se Česká pošta nachází, současně si ale nepřeje, aby se transformace dotkla funkčnosti sítě. V jednáních chce svaz aktivně spolupracovat, maximální volnost při jednáních nechává vedení jednotlivých měst a obcí.
O tom, že se s vedením pošty chtějí sejít, informoval sněm pražských starostů. Ti poště vyčítají nedostatečnou komunikaci a opominutí řady faktorů při výběru poboček, které mají skončit. Pražští starostové rovněž žádají vládu, aby do doby, než budou jednání ukončena, neschvalovala zamýšlený plán rušení poštovních poboček.