Hlavním účelem služeb podléhajících registraci podle aktuálního výkladu RRTV musí být poskytování pořadů široké veřejnosti za účelem informování, zábavy nebo vzdělávání. Musí jít o podnikatelskou činnost, která je konkurenceschopná dosahu televizního vysílání.
Ministr kultury Martin Baxa (ODS) podle své mluvčí Jany Malíkové před pár měsíci inicioval debatu s RRTV k této problematice a zároveň prosadil zrušení povinnosti tvůrců audiovizuálního obsahu se registrovat s tím, že je třeba, aby byla vydiskutována pravidla pro registraci ze strany RRTV se samotnými tvůrci. „Pravidla jsou dle našich informací výsledkem této diskuse, tedy vítáme, že se situace vyjasnila,“ řekla ČTK Malíková.
Povinná registrace youtuberů a influencerů? Špatně pochopeno, uklidňuje Baxa![]() |
Podle mediálního experta Jana Potůčka jsou nastavené limity dosti vysoké, což povinnost omezí z desítek tisíc tvůrců obsahu spíše na jednotlivce. „Budou to spíš jednotlivé případy. Tedy až na velké mediální domy. A běžní influenceři si přestanou stěžovat,“ řekl.
Pro naplnění podmínky soutěže s televizním vysíláním je podle rady rozhodnou hodnotou dosažení 500 000 zhlédnutí v průměru na jednu zveřejněnou videonahrávku na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok. Současně je nezbytné dosáhnout minimálního počtu 52 zveřejněných videonahrávek na jedné poskytovatelem využívané platformě za jeden rok.
Služba naplňuje kritérium povahy činnosti hospodářské, pokud roční příjem poskytovatele z této činnosti přesáhne 50 000 Kč za jeden rok. „Podmínka hospodářské činnosti zpravidla není splněna u institucí a organizací, které mají charakter či účel činnosti vzdělávací, osvětové, kulturní, správní, náboženské a podobně. Těmito institucemi a organizacemi mohou být například školy, mimoškolní vzdělávací instituce a výzkumné instituce; muzea, divadla, knihovny, galerie a další kulturní instituce;Instituce veřejné správy,“ uvedla rada.
S registrací youtuberů a dalších influencerů v Česku to nebude tak horké![]() |
Rada zavedením povinné registrace loni na podzim podle svého vysvětlení reagovala na transpozici evropské audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětí na internetu a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů.
Od května 2025 nabývá účinnosti velká mediální novela, která upravuje úřední evidenci digitálních tvůrců tak, že už se nebudou muset aktivně hlásit do rejstříku vysílací rady, ale ta je bude sama vyhledávat a vyhodnocovat splnění parametrů pro evidenci. Parametry chce rada pravidelně vyhodnocovat a případně upravovat.
Hledáte práci s vysokými příjmy? Najděte ji na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz |